Po co w samochodach jest montowana turbosprężarka
Pierwsza duża fala samochodowego turbodoładowania pojawiła się w salonach samochodowych w latach 80-tych.
Wszyscy producenci, od samochodów dostawczych po wysokiej klasy samochody sportowe, zaczęli montować turbosprężarki pod maską aut. Turbosprężarka może zwiększyć wydajność każdego silnika, który nie jest nastawiony na ekonomię. Obecnie silniki z turbodoładowaniem znów stają się coraz powszechniejsze, ponieważ konsumenci wymagają większej mocy i mniejszego zużycia paliwa od swoich pojazdów. Turbosprężarka znajduje się między silnikiem a wydechem i wykorzystuje energię, która zwykle wypływa z rury wydechowej i zapewnia jej lepsze wykorzystanie. Wewnątrz turbosprężarki znajdują się dwa żebrowane koła, które obracają się razem na wspólnym wale.
Koło turbiny od strony gorącej wychwytuje moc spalin.
Koło sprężarki zimnej strony pobiera energię przechwyconą przez koło turbiny i wykorzystuje je do wtłaczania powietrza z powrotem do silnika. Ponieważ sprężone powietrze wtłaczane do komór spalania zawiera więcej tlenu, silnik może wytworzyć więcej mocy. Chociaż sama turbosprężarka jest stosunkowo prostym urządzeniem, wymiana tej części może być kosztowna. Nowa turbosprężarka może kosztować sporo pieniędzy, nie licząc instalacji i robocizny. Aby uniknąć przedwczesnej awarii turbosprężarki, należy o nią odpowiednio dbać. Ponieważ wał może obracać się w zakresie 100 000 obrotów na minutę, użycie wysokiej jakości oleju silnikowego jest kluczem do prawidłowego działania turbosprężarki. Jeśli awaria jest spowodowana normalnym zużyciem, regeneracja turbo może być dobrą opcją, ale każda obróbka i wyważanie wymaga zarówno specjalistycznej maszyny, jak i doświadczenia. Dobra wiadomość jest taka, że są profesjonaliści, którzy poradzą sobie z tym zadaniem. Postępy modyfikacjach obudowy turbosprężarek chłodzonych olejem silnikowym i wodą sprawiły, że silniki z turbodoładowaniem są bardziej przyjazne dla konsumentów niż kiedykolwiek wcześniej, ale zaniedbanie wymiany oleju może wciąż oznaczać przedwczesną awarię turbosprężarki i narażenie się na spore koszty.